به گزارش  گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کود را به طور ساده می‌توان به یک مولتی ویتامین یا غذای مکمل و ضروری برای گیاهان تعریف کرد که در صنعت کشاورزی موجب عمل آوری بیشتر محصول می‌شود. کود‌ها علاوه بر اینکه بعضی مواد مورد نیاز رشد گیاهان را تامین می‌کنند، باعث می‌شوند خاک زیر کشت هم دچار افت کیفیت نشود و تداوم کشت در آن امکان پذیر شود.

کود‌ها به سه دسته کلی (آلی، بیولوژیک و شیمیایی) تقسیم بندی می‌شوند که در بین آن‌ها کود آلی یا همان ارگانیک به دلیل دارا بودن منشا طبیعی (فاقد مواد افزودنی مصنوعی) برای خاک ضرری ندارند. این کود‌های ارگانیک علاوه بر مقرون به صرفه بودن پایه‌ای کربنی دارند و خودشان بازمانده مواد زنده‌ای هستند که در گذشته وجود داشته اند.

کود‌های آلی برای رشد سبزی ها، افزایش گل دهی، سرسبزی چمن‌ها و همچنین تقویت دانه‌های تازه کاشته شده مفید هستند. به دلیل اهمیتی که این نوع از کود‌ها دارند، برخی از فعالان صنایع دانش بنیان چند سالی است که به تولید چنین کود‌هایی با مزیت‌های ویژه روی آورده اند.

سعید کلانتری، فارغ التحصیل رشته کشاورزی یکی از همین افراد جوان است که توانسته کود آلی با ساختار نانوئی (Nano structure) تولید کند. این محصول برای باغات و مناطق خشک یا مکان‌هایی که زمین سهم کمی از بارش‌های آسمانی دارد، مناسب است.

کلانتری در این خصوص بیان کرد: کود آلی که تولید کرده ایم بازدهی بالایی دارد و به طور کامل بومی است. به طوری که این محصول  توانست از پس دو آزمایش وزارت جهاد کشاورزی سربلند بیرون بیاید.

مدیر شرکت دانش بنیان در خصوص ویژگی‌های این کود آلی تصریح کرد: این محصول یک بافت اسفنجی دارد که بین آن حفراتی به اندازه ۲۰۰ نانومتر ایجاد شده و قادر است مولکول‌های آب را در خود ذخیره کند.

وی با اشاره به اینکه به این کود آلی ماده پلی سیلیکات اضافه کردیم که از منطقه آذربایجان شرقی قابل استحصال است و به این ترتیب کود‌هایی با حفره ۳۰۰ نانومتری ایجاد کرده ایم، تاکید کرد: در تولید این کود‌ها می‌توانیم با کالیبر مد نظر، حفره‌های داخل کود را در حد چند نانومتر تغییر دهیم. این کار را هم نسبت به نیاز‌های محیطی و آزمایش‌هایی که بر روی خاک انجام شده است، انجام می‌دهیم.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه کود‌های تولیدی این مجموعه بازدهی بالایی دارند و قیمت آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است، اعلام کرد: ادعا نداریم که محصول نانومتریک تولید کرده ایم، بلکه این تنها یک محصول کود آلی است که مزیت‌هایی همچون ذخیره مواد مورد نیاز خاک تا ۵ سال و آزاد سازی تدریجی مواد را دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از سال ۹۲ در این بخش شروع به فعالیت کردیم و برای تحقیق و توسعه این محصول سه سال زحمت کشیده ایم، به غیر از یک مقطع که به دنبال R&D پروژه بودیم تا کنون از وام‌های دولتی (صندوق نوآوری و شکوفایی) استفاده نکردیم.