براساس پژوهش‌های اخیر، افرادی که به‌دنبال کاهش وزن از طریق ورزش هستند، اغلب به هدفشان نمی‌رسند.

علل عدم موفقیت در کاهش وزن

عوامل متعددی می‌توانند مانع از کاهش وزن با وجود ورزش در برخی افراد شوند، از جمله:

عدم تعادل کالری

حتی با ورزش، اگر کالری دریافتی شما بیشتر از کالری سوزانده شده باشد، وزن کم نمی‌کنید. برای کاهش وزن، باید کالری کمتری نسبت به آنچه می‌سوزانید، مصرف کنید. بسیاری از افراد پس از ورزش کردن، غذای بیشتری می‌خورند و با جبران کالری‌های مصرفی نمی‌توانند کاهش وزن چشمگیری تجربه کنند و یا حتی اضافه‌ وزن هم پیدا می‌کنند.

بصورت طبیعی، ورزش‌کردن  باید به لاغری منجر شود. فعالیت فیزیکی با سوختن کالری همراه است و در صورتی‌ که کالری سوزانده‌شده جایگزین نشود، بدن وارد توازن انرژی منفی می‌شود. در چنین شرایطی، بدن به اجبار از ذخایر داخلی انرژی مثل چربی‌ استفاده می‌کند. اما این حالت همیشه اتفاق نمی‌افتد. براساس بررسی‌های مختلف، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که برنامه‌های ورزشی جدیدی را آغاز می‌کنند، موفق می‌شوند وزنشان را کاهش دهند.

به‌ عقیده‌ی دانشمندان، افراد با خوردن غذای بیشتر و تحرک کمتر، کالری‌های از دست‌ رفته را جبران می‌کنند. نرخ سوخت‌وساز در زمان استراحت می‌تواند روند کاهش وزن را آهسته کند. نتیجه‌ی چنین روندی توازن انرژی مثبت و یا افزایش وزن است.

بنابراین، افرادی که می‌خواهند همراه‌ با ورزش وزن کم کنند، باید به تغذیه‌ی خود دقت کنند و هرچقدر هم وسوسه‌انگیز باشد، اشتهای خود را کنترل کنند.

علاوه بر این دلایل دیگری در مورد عدم موفقیت در کاهش وزن وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

نوع و شدت ورزش

برخی از فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی یا یوگا، کالری زیادی نمی‌سوزانند. برای وزن کم کردن با ورزش، باید به طور منظم فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط تا بالا انجام دهید.

 عدم ثبات

پایین آوردن وزن با ورزش نیاز به تعهد و ثبات دارد. اگر فقط گاهی اوقات ورزش می‌کنید، احتمالاً نتیجه‌ای نخواهید دید.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی مانند کم‌کاری تیروئید یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) می‌توانند کم کردن وزن را دشوارتر کنند. اگر شک دارید که مشکل پزشکی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

داروها

برخی از داروها می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی آنها صحبت کنید.

عضله سازی

در ابتدای برنامه ورزشی، ممکن است به جای کاهش چربی، عضله سازی کنید. عضلات از چربی سنگین‌تر هستند، بنابراین ممکن است در ابتدا تغییری در وزن خود مشاهده نکنید.

 استرس

استرس می‌تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول، هورمونی شود که ذخیره چربی را افزایش می‌دهد. مدیریت سطح استرس می‌تواند کمک کند زودتر وزن خود را کاهش دهید.

 خواب ناکافی

خواب ناکافی می‌تواند منجر به افزایش سطح گرلین، هورمون اشتها و کاهش سطح لپتین، هورمون سیری شود. کافی خوابیدن (7 تا 8 ساعت در شب) می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

نکاتی برای افزایش تاثیر ورزش بر کاهش وزن

  • با یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی مشورت کنید تا برنامه‌ای متناسب با نیازها و اهداف شما طراحی کند.
  • فعالیت‌های ورزشی متنوعی را در برنامه خود بگنجانید.
  • به طور منظم و با شدت متوسط تا بالا ورزش کنید.
  • کالری دریافتی خود را کنترل کنید.
  • به طور کافی بخوابید.
  • سطح استرس خود را مدیریت کنید.

با صبر و حوصله و تلاش مداوم، می‌توانید با استفاده از ورزش به وزن دلخواه خود دست پیدا کنید.

جهت تهیه محصولات ارمغان سبز از طریق این لینک اقدام نمائید.