براساس پژوهش‌های اخیر، افرادی که به‌دنبال کاهش وزن از طریق ورزش هستند، اغلب به هدفشان نمی‌رسند. بسیاری از افراد پس از ورزش کردن، غذای بیشتری می‌خورند و با جبران کالری‌های مصرفی نمی‌توانند کاهش وزن چشمگیری تجربه کنند و یا حتی اضافه‌ وزن هم پیدا می‌کنند.

بصورت طبیعی، ورزش‌کردن  باید به لاغری منجر شود. فعالیت فیزیکی با سوختن کالری همراه است و در صورتی‌ که کالری سوزانده‌شده جایگزین نشود، بدن وارد توازن انرژی منفی می‌شود. در چنین شرایطی، بدن به اجبار از ذخایر داخلی انرژی مثل چربی‌ استفاده می‌کند. اما این حالت همیشه اتفاق نمی‌افتد. براساس بررسی‌های مختلف، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که برنامه‌های ورزشی جدیدی را آغاز می‌کنند، موفق می‌شوند وزنشان را کاهش دهند.

به‌ عقیده‌ی دانشمندان، افراد با خوردن غذای بیشتر و تحرک کمتر، کالری‌های از دست‌ رفته را جبران می‌کنند. نرخ سوخت‌وساز در زمان استراحت می‌تواند روند کاهش وزن را آهسته کند. نتیجه‌ی چنین روندی توازن انرژی مثبت و یا افزایش وزن است.

بنابراین، افرادی که می‌خواهند همراه‌ با ورزش وزن کم کنند، باید به تغذیه‌ی خود دقت کنند و هرچقدر هم وسوسه‌انگیز باشد، اشتهای خود را کنترل کنند.