گیاه آلوئورا (Aloe Vera)، که به صبر زرد هم از آن یاد می‌شود، از زمان‌های قدیم، به عنوان یک داروی گیاهی در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه جزء گیاهان بومی آفریقای شمالی، جنوب اروپا و جزایر قناری است. تحقیقات درباره آلوئورا هنوز ادامه دارد و محققین به یافته‌های جالبی رسیده ‌اند. اگر دوست دارید درباره این گیاه بیشتر بدانید در ادامه شما را با بخشی از نتایج تحقیقات جدید در این زمینه آشنا می‌کنیم.

۱. درمان سوزش معده

بازگشت اسید معده به مری یا ریفلاکس معده یکی از مشکلات گوارشی شایع است که اغلب منجر به سوزش معده می‌شود. در تحقیقاتی انجام شده، محققین دریافتند مصرف حدود ۳۰ تا ۸۰ گرم ژل آلوورا در هنگام غذا خوردن برای رفع مشکلات گوارشی مفید است.

۲. تازه نگه داشتن میوه‌ها

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه کمبریج مشخص کرد، روکشی از ژل این گیاه از رشد بسیاری از باکتری‌های مضر موجود روی سبزیجات جلوگیری می‌کند. در تحقیقات دیگری همین آزمایش را روی میوه سیب انجام دادند و نتیجه مشابهی به‌دست آوردند. پس می‌توان نتیجه‌ گرفت که میوه‌ها و سبزیجات را به کمک آلوئورا برای مدت طولانی‌تری می‌توان تازه نگه داشت و از محصولات شیمیایی کمتر استفاده کرد.

3. کاهش قند خون

محققین دریافتند، افرادی که دیابت نوع دو دارند می‌توانند قند خون خود را با مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری آب آلوئورا پایین بیاورند. به همین جهت می‌توان از خواص آلوورا برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده کرد.

اما باید توجه داشت، افراد دیابتی که داروهای کاهش قند خون مصرف می‌کنند، باید در مصرف این گیاه با احتیاط عمل کنند. چرا که ممکن است میزان گلوکز خون‌شان را تا حد خطرناکی پایین بیاورد.

4. خواص آلوئورا برای پوست

احتمالاً از خواص آلوورا برای پوست صورت شنیده‌اید. ماسک آلوورا می‌تواند پوست شما را تمیز و آبرسانی کند. این گیاه برای دوام آوردن در شرایط سخت، در برگ‌های خود آب کافی ذخیره می‌کند. این برگ‌های پرآب در کنار ترکیبات کربوهیدرات‌های پیچیده، آلوئورا را به یک مرطوب‌کننده و آرام‌بخش طبیعی برای پوست صورت تبدیل می‌کند.

در هر حال فراموش نکنید، اگر روزانه داروهای گوارشی یا دیابت مصرف می‌کنید از مصرف آلوئورا بعنوان دارو بپرهیزید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.