احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید شیر بادام چیست و چه خواصی دارد. شیر بادام یک نوشیدنی مغذی و کم کالری است که از زمان قدیم بسیار محبوب بوده است و از ترکیب بادام آسیاب شده و آب به دست می‌آید که در پایان باید آن را از صافی رد کرد. ظاهر نهایی این ترکیب کمی شبیه به شیر است ولی با طعمی آجیلی و مطبوع. این نوشیدنی خوشمزه سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین E و D است. با خواندن این مطلب علاوه بر آشنا شدن با خواص شیر بادام می‌توانید طرز تهیه شیر بادام را هم یاد بگیرید و آن را در خانه تهیه کنید.

شیر بادام یک گزینه‌ عالی برای افرادی است که نمی‌توانند شیر لبنی بخورند. افراد زیادی به دلیل طعم و خواص شیر بادام آن را به شیر ترجیح می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین خواص شیر بادام اشاره می‌کنیم.

۱. کم کالری است

شیر بادام نسبت به شیر کالری کمتری دارد. به همین جهت شیر بادام برای لاغری و کسانی که قصد کاهش وزن دارند گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود. یک لیوان شیر بادام شیرین‌نشده، ۳۰ تا ۵۰ کالری دارد. در حالی که همین میزان شیر گاو کامل ۱۴۶ کالری دارد!

محدود کردن کالری دریافتی روش خوبی برای کاهش وزن است، خصوصا در صورتی که با ورزش همراه شود. کم کردن حتی ۵ الی ۱۰ درصد وزن بدن هم می‌تواند برای جلوگیری و کنترل مشکلاتی مانند دیابت، مفید باشد.

به یاد داشته باشید شیر بادام شیرین‌شده‌ی کارخانه‌ای می‌تواند کالری بیشتری داشته باشد، چرا که به آن قند اضافه شده است.

۲. قند کمی دارد

شیر بادام قند بسیار کمی دارد. یک لیوان شیر بادام  حاوی ۱ الی ۲ گرم کربوهیدرات است که بیشتر آن از نوع فیبر است. در مقایسه، ۱ لیوان شیر گاو حاوی ۱۳ گرم کربوهیدرات است که بیشتر آن هم تبدیل به قند می‌شود.

بسیار مهم است که بدانید اکثر شیرهای بادام کارخانه‌ای، حاوی شکر افزوده هستند. این نوع از شیرهای بادام معمولا حاوی ۵ تا ۱۷ گرم قند در هر لیوان هستند. از این سو بسیار مهم است که همیشه جدول ارزش غذایی و ترکیبات را از روی برچسب روی بسته‌بندی مطالعه کنید.

شیر بادام شیرین‌نشده برای کسانی که مصرف مواد قندی را محدود کرده‌اند بسیار مناسب است. برای مثال افراد دیابتی معمولا باید میزان مصرف قند و کربوهیدرات روزانه‌ی خود را محدود کنند. جایگزین کردن شیر بادام با شیر گاو برای رسیدن به این هدف بسیار مفید است.

۳. سرشار از ویتامین E است

بادام به طور طبیعی سرشار از ویتامین E است. می‌توانید ۳۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را با مصرف تنها ۲۸ گرم بادام تأمین کنید. در مقابل شیر معمولی به هیچ عنوان ویتامین E ندارد، مگر این که در فرایند عمل‌آوری به آن افزوده شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با التهابات و استرس‌های موجود در بدن مبارزه می‌کند. همچنین به بدن در مقابله با بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند و خواص زیادی برای استخوان و چشم دارد.

۴. منبع خوبی برای دریافت کلسیم است

شیر و دیگر لبنیات منبع اصلی دریافت کلسیم برای بسیاری از افراد هستند. یک لیوان شیر کامل ۲۸ درصد از میزان توصیه‌شده برای مصرف روزانه‌ی کلسیم را تأمین می‌کند. در صورتی که بادام میزان کلسیم کمتری دارد و ۲۸ گرم بادام تنها ۷ درصد از میزان توصیه شده را تأمین می‌کند.

کلسیم جزو مواد معدنی بسیار مهم برای سلامت استخوان‌هاست و خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین کلسیم برای عملکرد صحیح قلب، اعصاب و عضلات بسیار ضروری است. یک لیوان شیر بادام ۲۰ تا ۴۵ درصد از میزان توصیه‌شده برای مصرف روزانه‌ی کلسیم را برطرف می‌کند.

۵. اغلب با ویتامین D غنی می‌شود

ویتامین D یک ماده‌ی مغذی و مفید برای سلامتی است که با مصرف آن می‌توان به عملکرد مغز، سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد. بدن شما می‌تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین را تولید کند، اما حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد به دلیل سبک زندگی، رنگ پوست، ساعت‌های کاری طولانی یا زندگی در مناطق کم‌نور، به اندازه‌ی کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند.

کمبود ویتامین D با افزایش خطر سرطان، بیماری‌های قلبی،  فشار خون بالا، پوکی استخوان، تحلیل عضله، اختلالات باروری، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های عفونی ارتباط مستقیم دارد.

خوراکی‌های بسیار کمی به صورت طبیعی حاوی ویتامین D هستند. به همین دلیل تولیدکنندگان معمولا بخش زیادی از محصولات خود را به صورت غنی‌شده با ویتامین D تولید می‌کنند. این مواد غذایی شامل شیر، آب میوه، پنیر، سریال صبحانه، کره گیاهی و ماست می‌شود.

اکثر شیرهای بادام کارخانه‌ای با ویتامین D2 غنی می‌شوند. به طور میانگین ۱ لیوان شیر بادام غنی شده ۲۵ درصد از میزان توصیه‌شده برای مصرف ویتامین D را پوشش می‌دهد. اما شیر بادام خانگی ویتامین D ندارد و در صورتی که شما به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، بهتر است به دنبال منابع دیگری برای دریافت ویتامین D باشید.

۶. بدون لاکتوز است

حساسیت به لاکتوز شرایطی است که فرد توانایی هضم لاکتوز، قند موجود در شیر را ندارد. این شرایط به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز در بدن پیش می‌آید که مسؤولیت هضم لاکتوز را به عهده دارد. کمبود این آنزیم می‌تواند به دلایل ژنتیکی، سن یا شرایط پزشکی خاص باشد. حساسیت به لاکتوز یا عدم تحمل لاکتوز می‌تواند علائم ناراحت‌کننده‌ی زیادی مانند درد شکم و نفخ به همراه داشته باشد.

طبق تخمین، بالغ بر ۷۵ درصد افراد در کل دنیا به لاکتوز حساسیت دارند. در افراد سفید پوست اروپایی این میزان کمتر است؛ یعنی حدود ۵ تا ۱۷ درصد از جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود. در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا این میزان بسیار بیشتر است و به ۵۰ تا ۱۰۰ درصد جمعیت می‌رسد.

۷. برای وگان‌ها مناسب است

برخی افراد تصمیم می‌گیرند به دلایل عقیدتی، سلامتی، محیط زیستی یا سبک زندگی، رژیم غذایی خود را تغییر دهند و وگان یا گیاهخوار شوند. از آنجا که شیر بادام کاملا گیاهی است، این افراد می‌توانند آن را به جای شیر گاو بخورند یا در هر دستور پختی به جای شیر گاو استفاده کنند. علاوه بر این، شیر بادام فاقد پروتئینی است که باعث بروز آلرژی به شیر در ۰.۵ درصد افراد می‌شود.

با این که شیر سویا یکی از جایگزین‌های قدیمی برای شیر گاو است، ۱۴ درصد از افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، به شیر سویا نیز حساسیت دارند. از این جهت شیر بادام گزینه‌ی بهتری برای جایگزین کردن شیر گاو است.

البته شیر بادام پروتئین‌های قابل هضم بسیار کمی در مقایسه با شیر گاو دارد. از این جهت برای نوزادان و بچه‌های کوچکی که به شیر حساسیت دارند، جایگزین مناسبی نیست و بهتر است با مشورت پزشک از شیرهای جایگزین با فرمول ویژه استفاده کنید.

۸. فسفر کم و مقدار مناسبی پتاسیم دارد

معمولا افرادی که بیماری‌های کلیوی شدید دارند، از مصرف شیر به دلیل میزان بالای فسفر و پتاسیم آن خودداری می‌کنند؛ چرا که کلیه‌ی آن‌ها توانایی تمیز کردن فسفر و پتاسیم را از غذا ندارد و خطر رسوب این مواد در خون به وجود خواهد آمد. میزان زیاد فسفر در خون باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پرکاری پاراتیروئید و بیماری‌های استخوانی می‌شود و همچنین خطر آریتمی قلب، حمله قلبی و مرگ را زیاد می‌کند.

هر یک لیوان شیر لبنی حاوی ۲۳۳ میلی‌گرم فسفر و ۳۶۶ میلی‌گرم پتاسیم است. درحالی که همین میزان شیر بادام حاوی ۲۰ میلی‌گرم فسفر و ۱۶۰ میلی‌گرم پتاسیم است. البته این مقدار در برندهای مختلف تولید کننده شیر بادام متغیر است.

ممکن است میزان محدودیت مصرف در افرادی که مشکلات کلیوی دارند، نسبت به شدت بیماری و میزان فعلی فسفر و پتاسیم در خونشان متفاوت باشد. اما در هر حال شیر بادام می‌تواند جایگزین مناسبی برای افرادی که به دلیل بیماری کلیوی سعی در کاهش مصرف پتاسیم و فسفر دارند محسوب شود.

۹. اضافه کردن آن به رژیم غذایی راحت است

شیر بادام را می‌توان به سادگی در هر دستور پخت هر شیرینی یا غذایی که با شیر تهیه می‌شود استفاده کرد. در ادامه چند ایده را برای اضافه کردن شیر بادام به رژیم غذایی معرفی می‌کنیم.

  • به عنوان نوشیدنی
  • در چای، قهوه یا هات چاکلت
  • در اسموتی‌ها
  • در پخت انواع کیک، کلوچه و شیرینی
  • در سوپ
  • در بستنی خانگی
  • در سس

طرز تهیه شیر بادام در خانه

برای تهیه کردن یک لیوان شیر بادام در خانه ۳۰ عدد بادام خیس کرده و بدون پوست را با یک لیوان آب در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید. سپس با استفاده از یک صافی بسیار ریز یا یک پارچه‌ی ظریف، شیر بادام به دست آمده را صاف کنید تا مایعی یکدست و شیری رنگ به دست بیاید. شما می‌توانید غلظت شیر بادام را با کم و زیاد کردن میزان آب تغییر دهید.

نکته: در صورتی که وقت کافی برای خیس کردن و پوست کندن بادام‌ها ندارید، می‌توانید داخل یک شیرجوش آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. به محض جوش آمدن آب، بادام‌ها را در آن ریخته و ۶۰ ثانیه صبر کنید. سپس بادام‌ها را از آب جوش درآورده و روی آن‌ها آب سرد بریزید. پوست بادام‌ها به راحتی کنده می‌شود.