هل ادویه‌ای معطر با دانه‌های کوچک و سبز رنگ است که از دیرباز در آشپزی و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.  هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و از خانواده زنجبیل است که به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می‌روید.

هل دارای خواص ویژه‌ای در طب سنتی است. علاوه‌ بر این دارای رایحه‌ای بسیار خوش‌بو و معطر است که در محبوبیت آن نقش بسزایی دارد. هل ادویه‌ای معطر در فرهنگ خانواده‌های ایرانی جایگاه خود را یافته به‌نحوی که چای همراه با آن یکی از پرطرفدارترین انواع چای است. از ویژگی‌هایی که این گیاه را برجسته می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص هل ادویه‌ای معطر

بهبود سلامت گوارش

هل با تحریک ترشح اسید صفراوی، هضم غذا را آسان‌تر می‌کند و به رفع نفخ، سوءهاضمه و دل‌درد کمک می‌کند. همچنین، هل با خاصیت ضد اسپاسم خود، می‌تواند به درمان دل‌پیچه و اسهال کمک کند.

پیشگیری از سرطان

هل به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و در درمان برخی از انواع سرطان نیز موثر است. تحقیقات نشان داده است که هل می‌تواند به درمان سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان پستان کمک کند.

تقویت سلامت قلب

هل با کاهش کلسترول و فشار خون، به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. همچنین، هل با خاصیت ضد التهابی خود، می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز جلوگیری کند.

درمان افسردگی

هل با افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌بخش، به درمان افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. همچنین، هل با خاصیت آرام‌بخش خود، می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

ضد التهاب

هل با خاصیت ضد التهابی خود، به درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و روماتیسم کمک می‌کند. همچنین، هل می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از قاعدگی کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

هل با تقویت سیستم ایمنی بدن، به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین، هل می‌تواند به درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا کمک کند.

رفع بوی بد دهان

هل با خاصیت ضد باکتریایی خود، به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. همچنین، هل می‌تواند به بهبود طعم دهان و خوشبو شدن نفس کمک کند.

مفید برای دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دیابتی معمولاً سطح منگنز اندکی دارند. هل سرشار از عنصر منگنز است و همین امر سبب می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی باشد.

خواص دمنوش هل و دارچین

از این دمنوش می‌توان برای کمک به درمان روماتیسم، تسکین دردهای استخوانی، درمان آرتروز، از بین‌بردن پف چشم و افسردگی استفاده کرد. برای درست‌کردن این دمنوش مقدار یک قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد‌شده، 7-10 عدد هل سبز خرد‌شده به همراه کمی زعفران در آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرد. موقع مصرف ۲ قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه می‌کنیم تا مزه بهتری داشته باشد.

نکاتی در مورد مصرف هل ادویه‌ای معطر

  • هل را می‌توان به صورت دانه، پودر یا اسانس استفاده کرد.
  • مصرف بیش از حد هل ممکن است باعث عوارضی مانند بی‌خوابی و تحریک معده شود.
  • زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف هل با پزشک خود مشورت کنند.

هل را می‌توانید از عطاری‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. هنگام خرید هل، به عطر و بوی آن توجه کنید. هل مرغوب باید عطر و بوی قوی و تازه‌ای داشته باشد.

هل ادویه‌ای معطر و خوش‌بو از خانواده زنجبیل است که در دو نوع سبز و سیاه یافت می‌شود. این ادویه محبوب، بومی هندوستان و اندونزی بوده و از دیرباز در طب سنتی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.